یزدفردا "دکتر فریبرز دولت آبادی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری کشور به همراه جمعی از مسئولین سازمان میراث فرهنگی از مجموعه امیرچخماق و بقعه ستی فاطمه بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد:ميدان اميرچخماق يزد در دوره تيمورى خارج از برج وباروی یزدودر مجاورت مزرعه ای مشهور به دهوک بوجود آمده و در دوره صفويه نيز قسمت هايى به آن اضافه شده است. سرانجام اين ميدان در دوره قاجار به حسينيه تبديل شده است. حسينيه اميرچخماق در گذشته شامل تكيه با غرفه هاى دو طبقه،كلك يا آتش دان براى روشن كردن آتش،آب انبار،بازارچه،حمام،مازاری و...ومحلی برای مراسم نخل گردانی بوده است بوده است. همچنین
مقبره ستي (بي بي ) فاطمه خاتون، همسر امير جمال الدین چخماق شامی(حاکم قدیم یزد) ، بانويي نيكوكار بوده است.مزار وی در ضلع شمالي ميدان در كوچه شيخ اسدالله قرار دارد.

 بناي بقعه،4طاقي است با پوشش گنبدي شكل كه تيزه آن با كاشي سبز رنگ پوشيده شده است.پوشش داخلي بنا از گچ است و مقداري كاشي معرق در مقرنس هاي آن به كار رفته است.
دکتر فریبرز دولت آبادی از نزدیک در جریان نحوه مرمت مجموعه امیرچخماق و ستی فاطمه قرار گرفت وقرار شد این موضوع به طور جدی دنبال شود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا